mailinglijst inschrijfformulieren

Optimaliseer je mailinglijst inschrijfformulieren

Jouw mailinglijst inschrijfformulieren hebben maar één doel: website bezoekers overhalen zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief of mailinglijst.

Je inschrijfformulier is jouw uitnodiging; het is daarom belangrijk dat jouw formulier direct een goede indruk achterlaat.

Een goed opgezet inschrijfformulier kan de conversie verhogen, je e-maillijst opbouwen en meer verkoop genereren. Besteed daarom wat aandacht aan het optimaliseren van je inschrijfformulieren.

In dit artikel neem ik 7 punten kort met je door.

1. Reden voor inschrijving

Direct maar het belangrijkste: het “waarom”. Het is duidelijk waarom jij wilt dat website bezoekers zich inschrijven, maar wat levert het hen op? Ga je hun inbox alleen maar spammen met nieuwsbrieven die je producten of diensten promoten of bieden jouw mails ook echt iets van waarde? Neem even de tijd en definieer wat jouw mailings waardevol maakt. Verwerk dit vervolgens in je formulier en/of je landingspagina.

2. Inhoud van het inschrijfformulier

Als het gaat om de inhoud van het formulier, zijn er een aantal elementen waarmee je kunt spelen:

  • Kopregel
    Houd het niet bij “schrijf je in voor mijn nieuwsbrief” maar geef aan wat men kan verwachten, bijvoorbeeld “schrijf je in en ontvang mijn waardevolle tips”. Zoiets simpels kan al een verschil maken.
  • Knop
    Hetzelfde geldt voor de knop. Maak daar wat anders van dan simpelweg “inschrijven”. Probeer ook hier aan te geven wat inschrijving op jouw mailinglijst inhoudt, bijvoorbeeld “Ja, stuur mij de tips”.
  • Kleuren & styling
    Om ervoor te zorgen dat je formulier mooi aansluit bij de rest van je site, raad ik je aan om dezelfde look & feel te te hanteren. Maar je wilt natuurlijk wel dat je formulier opvalt. Speel daarom met verschillende kleuren, voeg een achtergrond met afbeelding toe aan het formulier of maak de koptekst een beetje groter.

Voor alle drie de punten geldt: maak af en toe kleine aanpassingen en kijk naar de resultaten. Optimaliseren is een kwestie van constant testen: aanpassingen doen en kijken naar het effect daarvan op het inschrijfpercentage.

3. Plaatsing van het formulier

Waar je jouw inschrijfformulier plaatst, is waarschijnlijk één van de meest belangrijke factoren als het gaat om het realiseren van een goed inschrijfpercentage.

De meest voorkomende plekken om een inschrijfformulier op je website te integreren zijn:
In de header, footer of zijbalk, op de “over mij” pagina, onder of verweven in een blogbericht, op een speciale landingspagina, in een floating bar, etc.
Wees ook niet te terughoudend en plaats het formulier gerust op meerdere plekken.

Pop-ups zijn een geweldige manier om je formulier onder de aandacht van je website bezoekers te brengen, simpelweg omdat ze er letterlijk niet omheen kunnen. Maar….. als je pop-ups voor inschrijfformulieren gebruikt, wees dan niet te enthousiast 🙂. Begin bijvoorbeeld met een pop-up op 1 pagina en stel deze in als een exit intent pop-up, wat betekent dat deze pas verschijnt op het moment dat je bezoeker op het punt staat je website te verlaten. Dit is de minst “in-your-face” manier om een pop-up in te stellen en werkt vaak het beste.

4. Voorgeselecteerde onderwerpen (taggen van contacten)

Bied je meer dan één soort nieuwsbrief aan of gaat elke nieuwsbrief over een ander onderwerp? Laat je contacten dan beslissen wat ze wel of niet willen ontvangen.

Door een lijstje van onderwerpen toe te voegen aan je mailinglijst inschrijfformulieren, kunnen klanten zelf voorselecteren in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Dit is in MailerLite (mijn favoriete e-mailmarketing tool) gemakkelijk te realiseren. Je inschrijvers worden automatisch getagd en in de juiste interessegroep geplaatst.

5. Gebruik gratis weggevers

Een gratis weggever is een gemakkelijke manier om mensen aan te trekken om zich in te schrijven voor je mailinglijst. Een weggever is een klein virtueel cadeautje dat je jouw inschrijvers aanbiedt in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan een korting zijn of een downloadbaar product, zoals een checklist, e-book, challenge of online cursus. Let op: inschrijvers moeten wel expliciet toestemming geven om aan je mailinglijst te mogen worden toegevoegd.

6. Mobiel vriendelijk

Weet je hoe jouw inschrijfformulieren & pop-ups eruit zien op mobiele apparaten?

Pop-ups die niet mobiel vriendelijk zijn en daardoor te groot zijn voor mobiele schermen kunnen enorm irritant zijn. Website bezoekers zullen de pop-up niet gemakkelijk kunnen sluiten, wat hun gebruikerservaring negatief beïnvloedt. Maak je formulier aan met behulp van de software van jouw e-mailmarketing tool. Deze tools, zoals MailerLite, passen het formaat van het formulier automatisch aan en zorgen ervoor dat het er op elk apparaat goed uitziet.

7. AVG-proof

Schrijf duidelijke en informatieve teksten op je inschrijfformulier & pagina, zodat potentiële abonnees precies weten waarvoor ze zich inschrijven. Vraag daarnaast de expliciete, actieve toestemming van je websitebezoeker. Op die manier weet je dat iedereen die zich inschrijft ook oprecht interesse heeft in wat jij te bieden hebt en daarmee waarborg je de kwaliteit van je mailinglijst. Sowieso heb je deze toestemming nodig om te voldoen aan de AVG. De meeste e-mailmarketing tools hebben AVG-functionaliteiten voorhanden die je kunt opnemen in je formulieren.

Belangrijk om te weten: het Privacy Shield – een regeling voor doorgifte van persoonsgegevens vanuit de EU naar de VS –  is op 16 juli 2020 ongeldig verklaard door het Europese Hof omdat het onvoldoende bescherming biedt voor inwoners van Europa. Tot nu toe is er nog geen vervanging van het Privacy Shield. Dit betekent strikt genomen dat je e-mailmarketing tools die hun data servers buiten de EU hebben staan – zoals MailChimp en ActiveCampaign – op dit moment eigenlijk niet zou mogen gebruiken…

MailerLite

Ik raad je aan om MailerLite te gebruiken; MailerLite is een Europese onderneming en hun data centra zijn gevestigd in de Europese Unie. MailerLite is daarmee AVG-proof. Klik hier voor meer info over MailerLite.

Deel dit bericht
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Aan de slag met MailerLite

Gratis Nederlandstalige handleiding